Richard van Beekhuizen is hoofd uitvoerder bij Strukton Infratechnieken. Strukton Infratechnieken zit overal en is van alle markten thuis.
We zijn zo oplossingsgericht dat we al in de denkstand schieten nog voordat we ergens echt bij betrokken zijn
De rode draad van deze blog is hoe je klein kunt zijn en toch ergens groot in kunt worden. We zijn bij Strukton Infratechnieken namelijk maar met dertig man. En toch zijn we ‘groot’: we werken door heel Nederland – en steeds vaker ook daarbuiten. We dragen ons steentje bij aan zowel railprojecten als aan projecten van Strukton Civiel. En we doen veel verschillende soorten projecten.
Dat heeft te maken met onze geschiedenis: we zijn ontstaan uit Strukton Persen Schuiven Vijzelen. Dat doen we nog steeds, maar inmiddels zitten ook geluidsschermen in alle soorten en maten in ons portfolio. We hebben onlangs een project in Den Haag afgerond, bij station Den Haag Laan van NOI. Daar moest een geluidsscherm komen, maar het probleem was dat er heel weinig ruimte was. Ik ben er gaan kijken en trof een woeste wildernis aan langs het spoor: een lang lint van braamstruiken. Dat gebeurt vaker, zulke uitdagingen in ons werk. Soms denk ik: hoe moeten we dit nu weer voor elkaar krijgen? Maar ik weet ook dat het altijd lukt.
“Het multi-inzetbare karakter vind ik de mooie kant van ons werk”
Dat geldt ook voor dit werk. Nadat collega’s de berm hadden gemaaid en de kabels en leidingen hadden verlegd, hebben we tijdens een buitendienststelling van 200 uur in het voorjaar het raamwerk voor het geluidsscherm gebouwd: 233 palen boren, 120 betonbalken van 6 meter erop leggen, plus wat overkluizingsbalken, en daarbovenop de stijlen zetten. In de zomer zijn we teruggekomen om tijdens een buitendienststelling van 100 uur vakken te vullen met cassettes en glas. Iedereen die weleens bij zo’n project in shifts betrokken is, weet dat het lastig is om aan het einde ervan de concentratie ervoor op te brengen. Toch vind ik dat heel belangrijk: we moeten het de eerste keer goed doen. Anders moeten we terug en dat kost geld.
Een ander groot project waarbij Strukton Infratechnieken betrokken was, is de Noord-Zuidlijn. We hebben de fundering van station Amsterdam Centraal in zijn geheel tijdelijk overgenomen met vijzels. Nadat de nieuwe fundering, met daarin ruimte voor de nieuwe metrolijn, klaar was, hebben we de vijzels weggehaald. Ook het opvijzelen van bruggen – tijdelijk of permanent – is voor ons gesneden koek, net als boren, zowel horizontaal als verticaal, bijvoorbeeld voor mastfunderingen. Verder staat op ons portfolio het inschuiven van tunnelbakken, bijvoorbeeld voor een doorgang onder het spoor. Die tunnelbak bouwen we vooraf, vlak naast het spoor. Tijdens een buitendienststelling wordt het spoor doorgezaagd en wordt er een kuip gegraven voor de tunnel. Vervolgens schuiven we de tunnelbak met onze vijzels nauwkeurig op zijn plaats.
Dankzij al onze verschillende werkzaamheden werken we zowel aan de railkant als aan die van civiel. Dat multi-inzetbare karakter vind ik de mooie kant van ons werk. We kunnen alles en iedereen helpen. De directie draagt dat ook uit en sleept ons mee in haar enthousiasme. Tegelijkertijd kan dat van-alle-markten-thuis-zijn ook een valkuil zijn. We zijn zo oplossingsgericht dat we al in de denkstand schieten nog voordat we ergens echt bij betrokken zijn, terwijl het dus niet eens ons werk is. Maar voorlopig zie ik onze veelzijdigheid als een voordeel.
“Tussen alle uitvoerende werkzaamheden door werken we aan innovaties om ons werk nog beter en sneller te kunnen doen”
Tussen alle uitvoerende werkzaamheden door werken we aan innovaties om ons werk nog beter en sneller te kunnen doen. Een goed voorbeeld daarvan is de betonprop, zoals wij die noemen. Dat is een betonnen cilinder van 125 centimeter lang en 50 centimeter in doorsnee, met aan de bovenkant een vierkant blok van 60 bij 60 centimeter. Die betonprop gebruiken we als fundatie voor bovenleidingmasten. Voorheen waren dat grote blokken waarvoor een heel grote, diepe kuip moest worden gegraven. Er komt immers flink wat kracht op. Wij doen dat anders: we boren een buis in de grond waar we de betonprop in laten zakken. De open ruimte rondom het vierkante blok gieten we vol met beton. In die betonprop zitten ankers voor de mast. Zo’n betonprop plaatsen is ongeveer een uur werk. Deze techniek gebruiken we nu zo’n twee jaar. Het levert tijdswinst op en tevredenheid bij opdrachtgevers. En voor omwonenden en reizigers is het ook prettig, want de overlast blijft tot een minimum beperkt. In die zin heb ik nog steeds het liefst dat zo weinig mogelijk mensen ons kennen.
Verschillende collega's delen hun ervaring uit de dagelijkse praktijk
Homepage