Bekijk alle projecten

Vijzelen en Renoveren viaduct

Door het opvijzelen is het Stephensonviaduct in zijn geheel gerenoveerd – Vervanging & Renovatie Projecten

Door het Vijzelen van het Stephensonviaduct is deze in zijn geheel gerenoveerd

In opdracht van de gemeente Leeuwarden is het Stephenson viaduct geheel gerenoveerd zodat deze weer jaren mee kan. Met behulp van diverse disciplines hebben we bijna de gehele renovatie intern kunnen uitvoeren.

Schuiven en Vijzelen Schuiftechnieken en vijzeltechnieken Verplaatsen en tillen van constructiesVijzelen en Renoveren Stephenson viaduct Vervanging en Renovatie projecten

Opvijzelen van het Stephenson Viaduct

Het Stephensonviaduct is gelegen op het emplacement van station Leeuwarden. Het viaduct is gefundeerd op 5 pijlers en overspant ondermeer een weg, meerdere sporen, een watergang en emplacementsterrein. Tot slot deed ook één van de brugvelden nog dienst als loods. Kortom, een groot aantal stakeholders.

Als Strukton hebben we gelukkig brede intern kennis en ervaring met werken aan zowel weg als spoor. Daardoor hebben we de benodigde verkeersafzettingen en buitendienststellingen van het spoor allemaal met eigen collega’s kunnen regelen. Ook het werken in nachten en weekenden is ons niet vreemd en voor de opdrachtgever hebben we alle benodigde vergunningen en maatregelen voor het werken op en nabij het spoor verzorgt.

Toekomstbestendig

De renovatie is gestart met het herstel en vervangen van de opleggingen. Per steunpunt betrof dit 15 stalen opleggingen waarbij de onderstoel geheel vernieuwd is en de bovenstoel opnieuw geconserveerd. Voor het renoveren van de opleggingen was het nodig om de brug iets op te vijzelen. Hiervoor hebben we alle kennis en materieel in eigen huis. Hierdoor was het mogelijk om de brug iets op te vijzelen en tijdelijk over te nemen, terwijl het verkeer op de brug gewoon door ging. Met gemiddeld 3000ton oplegreactie per steunpunt en een dek bestaande uit 15 liggers was hier uiteraard wel het nodige vijzelmaterieel voor nodig.

Door beperkte beschikbaarheid voor buitendienststellingen van het spoor zijn de benodigde betonrenovaties aan het dek in verschillende fases uitgevoerd door de collega’s van Tensa. Door goede samenwerking is de beperkt beschikbare tijd efficiënt benut en zijn verschillende werkzaamheden gecombineerd uitgevoerd.

Vooronderzoeken en inspecties voor het daadwerkelijk vijzelen en renoveren viaduct

In de vooronderzoeken en inspecties die aan de brug waren uitgevoerd bleken de betonnen randelementen van het viaduct niet mee te voldoen voor de nieuwe levensfase van het viaduct. Daarom was het vervangen van de randelementen onderdeel van de opdracht. In totaal zijn 420 betonnen randelementen vervangen voor aluminium exemplaren, waarmee de ook dit onderdeel van het viaduct weer toekomstbestendig is.

Project is in samenwerking met Strukton Rail uitgevoerd.

 

Benieuwd wat Strukton nog meer 'maakt'?

Strukton is in de loop der jaren bij uitdagende en bijzondere projecten betrokken geweest. Van geluidwering, perstechnieken, schuif- en vijzeltechnieken tot mastfundaties en compacte civiele werken in de spoorsector.

Homepage

Wil jij ook bijdragen aan Vijzelen en Renoveren van viaducten en andere Vervanging- & Renovatieprojecten?

Bekijk dan eens www.werkenbijstrukton.nl

Werken bij Strukton Infratechnieken